čtvrtek 15. října 2009

Protimluv neboli oxymóron

Při diskuzi na jednom z mých oblíbených blogů (Wuwejův zápisník) jsem zabředl do prostoru logiky ve spojení s češtinou. Musím přiznat, že nejsem v oboru Český jazyk nějak extra vzdělaný (spíš naopak), ale oblast logiky mně vždy přitahovala. Moje argumentace tedy můžou v tomto případě připadat někomu i směšné. Ale nějak to ve mně zabublalo a tak jsem reagoval. Muselo to prostě ze mě ven.

Při argumentaci jsem ale narazil na slovo "Protimluv". Najednou jsem si ale nebyl vůbec jistý, jak takový protimluv vypadá.

Nevíš, neznáš ?
Nevadí!
Přítel Wiky poradí.

A tak jsem našel (u Wikiho) následující příklady:

ohlušující ticho
svítání na západě


No řekněte, není ten protimluv nádherná věc?

A což pak oxymóron "poctivý politik", který je zde také uveden. Sice v trochu jiné souvislosti, ale mně to pobavilo.

A na závěr přidávám několik svých výtvorů:

Temný záblesk
Radostné smutnění
Rovná zatáčka
Tichý řev
Nekonečná cesta končící za rohem


A tak jsem si osvěžil co to protimluv neboli oxymóron je. A hned se mně chtělo básnit. Ale to už nechám na hlavy pomazanější než je ta moje.

Žádné komentáře:

Okomentovat