úterý 23. března 2010

Válka hlasitostí

Nejsem nějaký superznalec muziky, ale dobrou muziku si vždy rád poslechnu. Před nedávnem mě jeden ze známých zapůjčil nějaká CD s jazzovou hudbou. Musím uznat, že zněli naprosto super. Měl jsem pocit jako bych stál těsně před Jazzovou kapelou a plnými doušky nasával ten skvělý zvuk. Mohl jsem v mysli filtrovat každý z použitých nástrojů a jedinečně si jej vychutnat. I když jazz není mojí stoprocentní krevní skupinou CDčka jsem samozřejmě známému pochválil.

Při následném poslechu mojí oblíbené rockové hudby jsem se pak v následujících dnech několikrát přichytl při tom, že podobného zaměření na konkrétní nástroj nejsem v téhle muzice schopen. Jak to, že u těch jazzových skladeb to možné bylo? Mávnul jsem nad tím rukou a postupně jsem si opět zvyknul na poněkud „plochou“ muziku, jenž doma vlastním.

K celému problému jsem se naprosto náhodou vrátil tento týden. Může za to zajímavá článek „Zákulisí: Jak jsme digitalizovali LP desky, ...“ ze serveru Technet.cz . Na konci článku se autor tak trochu poklepal po ramenou a konstatoval, že jejich výsledky nahrávání jsou mnohem lepší než výsledky profesionálů. Tento samo-chvalitebný odstavec u mě vyvolal pouze usměv na tváři.

Čelist mě ale spadla hned u následujícího, posledního odstavce. Ten se totiž zabývá otázkou „Proč často znějí nové nahrávky hůře než staré?“. Zde jsem se poprvé dočetl o "Loudness War" tedy Válce hlasitostí. Informace o tom jak gradování hlasitosti nahrávek ničí dynamičnost nahrávky mně vyloženě zaskočila. Neodolal jsem a pustil jsem se do uváděného odkazu na článek Road To Hell. Článek je sice psaný česky, ale evidentně zaměřen na trochu znalejší čtenáře než jsem byl já. Jeho přelouskání mně opravdu zabralo hodně času. Nicméně musím uznat, že ještě teď jsem trochu v šoku z toho jak současný "business" okolo CD ničí muzikální vnímání nás obyčejných posluchačů.

Konečně jsem tedy pochopil, proč ona jazzová muzika na cd mého kamaráda zněla lépe než ta moje roková muzika. Problém tedy není v muzice, v médiu (CD/vinil) ale v rukách jistého prznitele který stojí mezi zdrojem zvuku a CDčkem.



Žádné komentáře:

Okomentovat