sobota 25. července 2009

BLOG po licencí Creative Commons

Minulý týden jsem na jednom nejmenovaném blogu narazil na podivnou shodu náhod. Jedna z mých krátkých internetových zpráviček metodou CTRL+C, CTRL+V + CHANGE FONT obohatila zápisníček jednoho nejmenovaného blogera. Protože nikde nebyl uveden žádný odkaz na zdroj, nelenil jsem a hned jsem mu napsal. Nejdřív jsem ho slušně požádal o uvedení zdroje. Protože neodpovídal, trochu jsem přitvrdil. Následující email už lehce nastínil můj plán o oznámení jeho blogu provozovateli s upozorněním na porušování zákona. Na to už reagoval slovy, že je to jeho věc co si na blog dává a že si není vědom toho, že by nějaký zákon porušoval. Proběhlo dalších několik emailů, kde jsem se to snažil nějak řešit, až nakonec jsem ho požádal, aby článek odstranil. Protože tak neprovedl ve stanovené lhůtě (a provést to mohl neboť mezi tím semnou hojně komunikoval) sprostě jsem jeho blog nabonzoval provozovateli.

Dnes už si tento blog neprohlídnete. Pravděpodobně jsem nebyl jediný kdo si stěžovat a tak byl blog překvapivě rychle odstraněn. Ale ve mně zůstala totální zkažená chuť.

Věřte nebo NE, tahle příhoda mě trochu odradila od dalšího psaní. Musím se znova zamýšlet zda má „malý internetový blog“ vůbec nějaký smysl. Po delším koumání jsem se rozhodl ještě se pokusit s tím něco udělat.

Následující krok tedy beru jako menší opatření proti případným vykradačům, kteří se blbě vymlouvají. Rozhodl jsem se přistoupit k licencování obsahu tohoto blogu pomocí licence Creative Commons. Přesněji řečeno licencí označovanou jako „BY-NC“.

Tahle licence dovoluje dílo šířit dál, pokud zůstanou zachovány dvě základní vlastnosti díla:
1.Uvedete autora díla (tedy mně nebo odkaz na můj blog).
2.Dílo nevyužívejte komerčně.


Co si od toho slibuji?
Vlastně nic. Jen jakousi vnitřní pojistku, že každý kdo bude provádět CTRL+C někde poblíž uvidí takovou divnou ikonku, která mu připomene, že je tam nějaká licence. A možná ho i odradí od prostého CTRL+V bez udání autora.

Může vést zavedení licence k snížení návštěvnosti blogu?
Zajímavá otázka kterou mě položil jeden můj známý na chatu. Za jistých okolností může! Lidé se totiž mohou bát váš web citovat jako zdroj. Mohou mít totiž obavy z možných represí pramenící hlavně z neznalosti podmínek licence. A tak by se teoreticky mohlo dostat na to, že o vaše blogu se bude méně psát. Doufejme, že tohle je jen neopodstatněná hypotéza a že všechno bude nakonec jinak. Vždyť licence CC typu BY-NC právě kvůli volnému šíření vznikla. Osobně jsem přesvědčen, že na konec podobný krok udělají všichni větší blogeři. Takže proč nepatřit mezi ty první malé.

Nejsem znalec práva ani nemám všechno kolem licencí prostudované do posledního písmenka. Přiznávám, že je to chyba, ale kde na tohle pořád brát čas. Za licencí Creative Commons BY-NC prozatím nevidím žádnou zradu. Pokud by vás někoho napadl nějaký problém s touto licencí, dejte vědět. Rád se poučím.

Žádné komentáře:

Okomentovat